Veckans TungGungare: Jojje



Nu är dagen här, dagen jag väntat på enda sedan jag startade projektet Veckans TungGungare. Det här är dagen då jag får kasta props på våran gode vän och vapendragare Jojje. Det är den här mannen vi har att tacka för allt. Det är mannen som för ca 10 år sen hade en vision. Mannen som började grinda villkorslöst mot sin vision och satte ihop det som vi nu ser som en självklarhet. Jag vill inte säga att han är våran ledare (TungGung leds utav en styrelse), men däremot är han en pionjär och en inspirationskälla till oss andra. Det är ingen som glömmer bort vad han har gjort för oss.

 

Vill börja mitt hysteriska musik-länkande med en av mina nostalgier, kan i skrivande stund inte minnas alla feta låtar man diggat, det är för många. Men om jag missar någon tar jag för givet att ni letar upp dom själva, det mesta som gjorts genom åren finns tillgängligt på youtube.

 

Jojje feat. Vito Eme - Pengabegär



Låten beskriver den hunger man har sett hos Jojje genom åren. Utan det pengabegär han rappar om hade han aldrig kunnat grinda ihop till den studion vi idag sitter i och jobbar i. Det är honom vi har att tacka för allt från den lokalen vi sitter i till den micen grabbarna rappar i. Respekt till din hustle bror.

 

Vad kan följa en sån banger tänker jag? Jag funderar länge och kommer fram till att Jojje är den mest mångsidiga rappare jag hört. Det finns ingen stil som inte Jojje flippar på sitt sätt och gör det bra, för att visa denna mångsidighet vill jag länka en låt som ger en fet kontrast till föregående. Från Baxade Beats vol. 2, låt mig presentera, TungGung - Ner på golvet nu.

 



Dom flesta utav våra homeys känner redan till dom här låtarna och dansar för fullt till dom, speciellt dom jag känner från norra sidan Stockholm. Den norra sida vi alla i TungGung kommer ifrån. Den norra sida vi lärt oss gå, prata, maca guzz, mecka gås, you name it.. Den norra sida vi älskar över allt annat. Från Rent grönt i påsen, här är Jojje ft. Kaz - Norra sidan




Jojje lägger det NER (puts it down) för norra och så vitt jag vet är det den enda låten norrort har genom tiderna. Hur många låtar finns det inte om västerort? Södra sidan? Fuckit, nästa låt jag skiner på blir något utav en personlig favorit. Denna låt har pumpats på repeat många gånger i Tuggecrib och det är med stolthet jag väljer att framföra, också från Rent grönt i påsen, här är: Jojje - Horhus




"Jag såg det när jag kom in, en massa brudar i string, såg mig omkring och jag tänkte, e de ett horhus?". Jag vill ge låten 5 av 5 Tuggepoäng för att den ger mig rätt swag och hypar mig fett på förfesten. Och jag vill ge Jojje 6 av 5 Tuggepoäng för det han har lyckats åstadkomma genom åren som tung tuggare. En fet jävla bro-knuckle till dig mannen!

/ Tugge