Veckans TungGungare: Kambeatz



Kambiz har hängt runt å chillat i studion långt innan ens den första tunggungaren funnit rum i sin pappas pung (tuggerhyme). Han har mer koll på spakarna än dom flesta, han har hjälpt till med att spela in grabbarna många gånger och på flera vis bidragit till att fenomenet TungGung är vad det är idag. Han har även hunnit slänga ut ett gäng feta beats under sin tid som har klingat med TungGung soundet som handen i handsken, så att han blivit godkänd för det prestigefyllda priset Veckans TungGungare är det ingen som blir förvånad över.

 

Den första jag vill spela upp ger mig alltid ett leende på läpparna. Det är en galen streetklassiker, gammal som gatan, som omvärlden fick höra genom Avdammade Spår. Låten jag syftar på är Jagen av lagen, den gästas av Mats och är proddad Kambeatz. (duh)

 

TungGung - Jagen av lagen

 

Haha den e för skön. Nästa är en mycket speciell låt som har börjat sätta sig i party brudarnas hjärta i norrort, den heter Redo för party och är släppt på Jojjes tape Rent grönt i påsen. Låten är duo-producerad av Jojje och Kambeatz, och det är Jojje och Ari på verserna. Jag ser stoltheten i grabbarna när den spelas och jag har vid flera tillfällen hört Kaz hylla låten som ett av deras flaggskepp.


Jojje - Redo för party


 

Bra jobbat dudes. Ett annat skönt tillfälle jag minns med Kambiz är när vi var iväg och fixade backdropen till grabbarnas gig. Vi hade kirrat hjälp av en homey att skriva ut den åt oss på hans jobb så vi var iväg och styrde upp de på momangen. Det var en upplevelse utav proportioner, och som tur var så hade jag med mig kameran och dokumenterade hela händelsen så ni kan se själva.


TungGung making of Backdrop

 

Du är en inspiration för TungGungare världen över Kambeatz, fortsätt göra de du gör för klicken och för norrort!

 

/ Tugge